top of page

Support via een chatbot: wat een service!

In een wereld waarin technologie ons leven gemakkelijker zou moeten maken, lijkt het erop dat sommige bedrijven deze belofte flink hebben gemist. De introductie van support via chatbots klinkt als een gouden belofte, maar de werkelijkheid is vaak een bittere pil. Laten we eerlijk zijn: je krijgt een schijnservice, en bedrijven lijken meer onbereikbaar dan ooit. Kennelijk is de klant minder van belang, wat op zich opmerkelijk is.

Chatbot ellende

De schijn van beschikbaarheid

Bedrijven pronken met hun support als een teken van klantvriendelijkheid en toewijding. Maar wat krijg je daadwerkelijk als je hulp nodig hebt? Een chatbot. Dit is geen echte service; het is een illusie van beschikbaarheid. Terwijl je door een labyrint van vooraf geprogrammeerde antwoorden navigeert, wordt al snel duidelijk dat je gesprekspartner niet meer is dan een digitale papegaai die dezelfde zin eindeloos herhaalt en na 5 minuten woede en irritatie veroorzaakt en geen enkele oplossing biedt.

Bereikbaarheid is kennelijk verleden tijd

Er was een tijd dat je een probleem kon bespreken met een echte persoon, iemand die begrip toonde en daadwerkelijk kon helpen. Die tijd is helaas voorbij. Tegenwoordig lijken bedrijven vastbesloten om menselijke interactie te vermijden en in te zetten op minder kosten door minder klantcontact. Het resultaat? Een frustrerende en onpersoonlijke ervaring waarbij je van het kastje naar de muur wordt gestuurd door een robot die geen idee heeft van de daadwerkelijke situatie. En nee, het gaat niet wennen, en u zou er niet aan moeten wennen. Mits u het heel fijn vindt om op deze manier behandeld en geschoffeerd te worden.

Chatbots: de “noodgreep” van klantenservice

Chatbots begonnen als een handig hulpmiddel om eenvoudige vragen te beantwoorden, maar nu zijn ze vaak de enige optie voor klantenservice. Dit heeft geleid tot een daling in klanttevredenheid, onopgeloste problemen en het verdwijnen van de menselijke touch. Wat begon als een handige tool, is uitgegroeid tot een noodgreep die klanten eerder irriteert dan helpt. Personeelstekort is een veel gehoord argument, nou gelukkig lost dit probleem met deze wijze van service zich vanzelf op.

Tijd voor verandering

Het is tijd om bedrijven aan te spreken op hun zogenaamde 'service'. Het aanbieden van een chatbot als enige vorm van klantenservice is geen service; het is een manier om klanten op afstand te houden en kosten te besparen. Klanten verdienen echte ondersteuning, geen vooraf ingestelde scripts die nergens toe leiden.

Conclusie

Chatbots als enige vorm van klantenservice? Wat een grap. Bij 24ICT zijn we duidelijk, wij helpen als mens en niet als Chatbot. Bent u vergeten hoe dat voelt of hoe dat werkt, dan moeten we eens serieus met elkaar praten.

14 weergaven
bottom of page